STATUT STOWARZYSZENIA
Rozdział 1. Postanowienia ogólne
§ 1.
Stowarzyszenie pod nazwą: Uniwersytet Trzeciego Wieku przy Dąbrowskim Domu Kultury z siedzibą w Dąbrowie Tarnowskiej - zwane dalej Stowarzyszeniem, działa na mocy przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2001r.,Nr 79, poz.855 z póź. zm.) oraz niniejszego statutu.
§ 2.
Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym i trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.
§ 3.
1. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną.
2. Nazwa i logo Stowarzyszenia są prawnie strzeżone.
3. Stowarzyszenie może używać pieczęci okrągłej z napisem w otoku „Uniwersytet Trzeciego Wieku przy Dąbrowskim Domu Kultury" oraz pieczęci podłużnej z nazwą i adresem Stowarzyszenia.
4. Stowarzyszenie może ustanawiać odznaki oraz przyznawać dyplomy, tytuły i nagrody, a także nadawać odznaczenia i medale na zasadach ogólnych w statucie i przepisach szczególnych.
§ 4.
Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia swych praw może zatrudniać pracowników. Członkowie Stowarzyszenia, w tym członkowie władz Stowarzyszenia, mogą być zatrudniani na podstawie stosunku pracy lub stosunków cywilnoprawnych. Członkowie zarządu mogą otrzymywać wynagrodzenie za czynności wykonywane w związku z pełnioną funkcją. Stowarzyszenie opiera swą działalność na pracy społecznej członków. Do prowadzenia
1. Stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą na zasadach określonych w odrębnych przepisach, po uzyskaniu wpisu do rejestru przedsiębiorców KRS.
2. Decyzję w sprawie podjęcia działalności gospodarczej podejmuje Zarząd, po zasięgnięciu opinii Komisji Rewizyjnej.
3. Komisja Rewizyjna wydaje opinię o zasadności podjęcia działalności gospodarczej kierując się w szczególności względami bezpieczeństwa obrotu gospodarczego oraz okresowo bada wyniki ekonomiczne tej działalności.
4. Dochody z działalności gospodarczej przeznaczone mogą być wyłącznie na realizację statutowych celów Stowarzyszenia.
§ 5.
1. Stowarzyszenie prowadzi swą działalność na terenie Rzeczpospolitej Polskiej.
2. Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Dąbrowa Tarnowska
3. Dla właściwej realizacji swych celów Stowarzyszenie może prowadzić działalność poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 6.
Stowarzyszenie może być członkiem krajowych i międzynarodowych organizacji o podobnych celach działania.
Rozdział II. Cele i sposoby działania
§ 7.
Celami Stowarzyszenia jest:
1. prowadzenie edukacji w różnych dziedzinach nauk, a w szczególności w zakresie medycyny i profilaktyki zdrowia, nauk humanistycznych, kultury i sztuki, nauk społecznych, ekonomicznych i prawnych, nauk technicznych a także nauk o ziemi i wszechświecie oraz nauki języków obcych,
2. aktywizacja społeczna osób starszych poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju formach życia społecznego; propagowanie zasad kulturalnego współżycia społecznego,
3. propagowanie i popieranie różnorodnych form aktywności intelektualnej, psychicznej
i fizycznej adekwatnie do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań członków Stowarzyszenia,
4. podejmowanie działań zmierzających do utrzymania, nawiązywania i zacieśniania więzi i kontaktów osobistych między mieszkańcami regionu, a szczególnie pomiędzy osobami starszymi i młodym pokoleniem,
5. inspirowanie wszelkich działań na rzecz środowiska ludzi starszych, w tym również osób niepełnosprawnych, bezrobotnych i chorych,
6. wspieranie rozwoju edukacji i kultury, ochrona dóbr kultury i tradycji,
7. podtrzymywanie tradycji narodowej, pielęgnowanie polskości oraz rozwój świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej,
8. prowadzenie działań na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społecznościami, w tym z innymi Uniwersytetami Trzeciego Wieku w kraju i na świecie,
9. ochrona i promocja zdrowia, w tym propagowanie aktywnego wypoczynku, zdrowego stylu życia oraz wiedzy o zdrowiu,
10. wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej i sportu,
11. profilaktyka chorób w tym chorób cywilizacyjnych,
12. propagowanie, kultywowanie, upowszechnianie i organizowanie turystyki i krajoznawstwa,
13. organizowanie wypoczynku dzieci, młodzieży i dorosłych,
14. działania na rzecz aktywizacji osób niepełnosprawnych,
15. upowszechnianie i ochrona wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, w tym działań wspomagających rozwój demokracji,
16. upowszechnianie i organizowanie działań mających na celu współpracę międzypokoleniową,
17. promocja i organizacja wolontariatu,
18. działalność charytatywna.
§ 8.
1. Stowarzyszenie może realizować swoje cele statutowe poprzez:
1) prowadzenie działalności edukacyjnej i szkoleniowej;
2) organizację wykładów, seminariów, szkoleń, warsztatów, lektoratów języków obcych, odczytów, debat, konferencji, spotkań, prelekcji, konkursów, wystaw, koncertów, wyjazdów edukacyjnych, imprez i zajęć rekreacyjno-sportowych oraz innych zajęć,
3) prowadzenie praktycznych zajęć z zakresu kultury fizycznej, sportu i rekreacji, organizowanie wycieczek turystycznych i krajoznawczych,
4) prowadzenie działalności wydawniczej w tym wydawanie pisma społeczno - gospodarczego,
5) prowadzenie działalności badawczej,
6) prowadzenie działalności doradczej w tym zwłaszcza w zakresie spraw obywatelskich, prawnych i medycznych,
7) organizowanie badań profilaktycznych,
8) tworzenie grup samopomocowych,
9) tworzenie klubów w poszczególnych miejscowościach Gminy,
10) działalność promocyjną i informacyjną,
11) tworzenie funduszy celowych (fundusz samopomocy, fundusz stypendialny),
12) działalność stypendialną;
13) organizację zbiórek publicznych i imprez charytatywnych oraz pozyskiwanie środków pieniężnych z dotacji, subwencji, składek członkowskich, osób fizycznych i innych źródeł;
14) organizację imprez okolicznościowych włączających Stowarzyszenie w aktualne problemy społeczne oraz życie społeczności lokalnych ze szczególnym uwzględnieniem środowisk w trudniejszej sytuacji życiowej;
15) występowanie z wnioskami i opiniami do właściwych władz, urzędów, instytucji, organizacji i fundacji w sprawach związanych z działalnością Stowarzyszenia,
16) współpracę z instytucjami państwowymi i samorządowymi, z uczelniami wyższymi w kraju i za granicą instytucjami badawczymi oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie zgodnym z celami Stowarzyszenia oraz współpracę z podmiotami wykazującymi zainteresowanie celami Stowarzyszenia.
2.Stowarzyszanie może prowadzić odpłatną działalności pożytku publicznego.
3. Odpłatną działalność pożytku publicznego Stowarzyszenie może prowadzić w zakresie określonym w ust. 1 pkt 1 -7, 10 i 14.
4. Decyzję w zakresie prowadzenia danego działania w formie odpłatnej bądź nieodpłatnej podejmuje Zarząd.
Rozdział III. Członkowie, ich prawa i obowiązki
§ 9.
1. Stowarzyszenie skupia osoby, które swoją dotychczasową postawa życiową oraz osiągnięciami dają rękojmię realizacji celów, przyświecających jego idei.
2. Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne i prawne, z zastrzeżeniem ust.3.
3. Osoba prawna może być jedynie członkiem wspierającym Stowarzyszenia. Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego przedstawiciela.
§ 10.
Członkowie Stowarzyszenia dzielą się na:
1) zwyczajnych,
2) wspierających,
3) honorowych.
§ 11.
1. Członkiem zwyczajnym może być każdy pełnoletni obywatel Rzeczpospolitej Polskiej oraz cudzoziemiec - także nie mający miejsca zamieszkania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, akceptujący statut Stowarzyszenia, który:
1) złoży pisemną i własnoręcznie podpisaną deklarację przystąpienia do Stowarzyszenia,
2) przejdzie pozytywnie postępowanie kwalifikacyjne.
2. Członkiem Stowarzyszenia może być jedynie osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych.
3. Postępowanie kwalifikacyjne, o którym mowa w ust. 1 i 2 przeprowadza Zarząd Stowarzyszenia.
4. O przyjęciu danej osoby w poczet członków zwyczajnych Stowarzyszenia decyduje Zarząd
Stowarzyszenia w drodze uchwały.
5. Od negatywnego stanowiska w przedmiocie przyjęcia w poczet członków zwyczajnych Stowarzyszenia - przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie czternastu dni od daty doręczenia decyzji.
§ 12.
Członek zwyczajny obowiązany jest do:
1. aktywnego uczestniczenia w pracach Stowarzyszenia oraz propagowania jego celów i programu,
2. przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia,
3. opłacenia opłaty wpisowej oraz regularnego opłacania składek członkowskich i innych świadczeń obowiązujących w Stowarzyszeniu.
§ 13.
Członek zwyczajny ma prawo:
1) zgłaszać w formie pisemnej lub ustnej kandydatury na członków władz Stowarzyszenia,
2) wybierać i być wybieranym do władz Stowarzyszenia (posiadać czynne i bierne prawo wyborcze),
3) uczestniczyć w zebraniach i imprezach organizowanych przez władze Stowarzyszenia,
4) korzystać z urządzeń, świadczeń i pomocy Stowarzyszenia w ramach przyjętych procedur,
5) nosić odznakę organizacyjną,
6) zaskarżać uchwały lub orzeczenia władz Stowarzyszenia w sprawach członkowskich do władz nadrzędnych z wyłączeniem decyzji, od których statut nie przewiduje odwołania,
7) zgłaszać opinie, wnioski i postulaty pod adresem władz Stowarzyszenia,
8) współdecydować o programie działania Stowarzyszenia poprzez uczestniczenie w podejmowaniu stosownych uchwał i występowanie z inicjatywą uchwałodawczą.
§ 14.
1. Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych i nie pozbawiona praw publicznych lub osoba prawna -zainteresowana statutową działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz wsparcie finansowe lub rzeczowe.
2. Członkom wspierającym przysługują prawa członka zwyczajnego za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego z uwzględnieniem § 16 i § 22.
3. Decyzję o przyjęciu lub odrzuceniu kandydatury na członka wspierającego Stowarzyszenia podejmuje Zarząd w drodze uchwały.
4. Przyjęcie członka wspierającego następuje na podstawie pisemnej deklaracji przystąpienia do Stowarzyszenia złożonej Zarządowi. Wzór deklaracji ustala Zarząd Stowarzyszenia.
5. Od decyzji o odrzuceniu kandydatury na członka wspierającego Stowarzyszenia - przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie czternastu dni od daty doręczenia decyzji.
6. Członek wspierający będący osobą prawną działa w Stowarzyszeniu poprzez swojego przedstawiciela.
7. Członkowie wspierający mają prawo do współpracy ze Stowarzyszeniem.
8. Szczegółowe zasady wspierania działalności Stowarzyszenia oraz zasady współpracy, o której mowa w ustępie 7, określa umowa zawarta pomiędzy członkiem wspierającym a Stowarzyszeniem.
9. Członkostwo członka wspierającego ustaje w przypadku:
a. dobrowolnej rezygnacji złożonej na piśmie Zarządowi Stowarzyszenia,
b. pozbawienia statusu członka wspierającego przez Sąd Koleżeński w drodze uchwały,
c. likwidacji osoby prawnej będącej członkiem wspierającym,
d. śmierci członka wspierającego będącego osobą fizyczną lub utraty przez niego pełnej zdolności do czynności prawnych bądź pozbawienia praw publicznych,
e. wygaśnięcie lub rozwiązanie umowy z członkiem wspierającym o jakiej mowa w ustępie 8.
10. Przyczyną uzasadniającą pozbawienie statusu członka wspierającego jest trwałe zaprzestanie świadczeń na rzecz Stowarzyszenia, do których członek wspierający się zobowiązał. Decyzję o ustaniu członkostwa wspierającego podejmuje Zarząd w drodze uchwały - na wniosek zainteresowanego.
11. Od uchwały Sądu Koleżeńskiego o pozbawieniu statusu członka wspierającego - przysługuje zainteresowanemu odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie czternastu dni od daty doręczenia decyzji.
§ 15.
1. Członkiem honorowym Stowarzyszenia może być osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w rozwój idei promowanych przez Stowarzyszenie lub w inny szczególny sposób zasłużyła się dla Stowarzyszenia.
2. Członkowi honorowemu przysługują prawa członka zwyczajnego za wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego z uwzględnieniem § 16 i § 22.
3. Członek honorowy zwolniony jest z obowiązku płacenia składek członkowskich.
4. Nadanie bądź pozbawienie statusu członka honorowego Stowarzyszenia następuje w drodze uchwały Walnego Zebrania Członków - na wniosek Zarządu.
§ 16.
Członkowie honorowi i wspierający mogą uczestniczyć bez prawa głosu w posiedzeniach Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego.
§17.
Wszyscy Członkowie Stowarzyszenia obowiązani są do przestrzegania statutu oraz innych uchwalonych w oparciu o statut regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia pod rygorem utraty członkostwa w Stowarzyszeniu.
§ 18.
1. Skreślenie z listy członków zwyczajnych Stowarzyszenia następuje w wyniku:
1) złożenia pisemnej rezygnacji,
2) zalegania - w okresie dłuższym niż sześć miesięcy - z płaceniem składek członkowskich lub nie wywiązywania się z innych świadczeń,
3) utraty praw obywatelskich,
4) wykluczenia z grona członków,
5) śmierci członka lub utraty osobowości prawnej przez członka wspierającego będącego osobą prawną.
2. Wykluczenie z listy członków następuje w drodze uchwały Sądu Koleżeńskiego, od której służy odwołanie w terminie 14 dni do Walnego Zebrania. Uchwała Walnego Zebrania o wykluczeniu jest ostateczna. Uchwała o wykluczeniu może zostać podjęta w szczególności w przypadkach:
1) rażącego naruszenia postanowień statutu,
2) działania na szkodę Stowarzyszenia,
3) popełnienia czynu niegodnego członka Stowarzyszenia,
4) utraty praw obywatelskich.
Rozdział IV. Struktura organizacyjna władz
§19.
1. Władze Stowarzyszenia stanowią:
1) Walne Zebranie Członków,
2) Zarząd,
3) Komisja Rewizyjna,
4) Sąd Koleżeński.
2.W przypadku gdy liczba członków Stowarzyszenia przekroczy:
1) 200 - Walne Zebranie Członków zostanie zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów, wybranych w proporcji jeden delegat na 5 członków,
2)500 - Walne Zebranie Członków zostanie zastąpione Walnym Zebraniem Delegatów, wybranych w proporcji jeden delegat na 10 członków .
3.Mandat delegata trwa trzy lata.
4.Szczegółowy tryb wyboru delegatów określa regulamin uchwalony przez Zarząd.
§ 20.
1. Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia trwa trzy lata z zastrzeżeniem ust. 2, a ich wybór odbywa się w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków. Wybór władz następuje spośród nieograniczonej liczby kandydatów.
2. Kadencja wszystkich władz Stowarzyszenia zostaje wydłużona do dnia Walnego Zebrania Członków sprawozdawczego za ostatni rok danej kadencji.
3. Jednocześnie można pełnić tylko jedną funkcję w wybieralnych władzach Stowarzyszenia wszystkich szczebli.
4. Uchwały Zarządu, Komisji Rewizyjnej i Sądu Koleżeńskiego podejmowane są w głosowaniu jawnym, zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej połowy uprawnionych członków. Zgromadzeni mogą uchwalić głosowanie tajne.
§ 21.
1. W przypadku zmniejszenia się liczby pochodzących z wyboru członków władz w trakcie trwania kadencji, władzom tym przysługuje prawo kooptacji spośród członków Stowarzyszenia, pod warunkiem, że liczba dokooptowanych członków władz nie przekroczy 1/3 liczby członków pochodzących z wyboru w danym roku. W przeciwnym razie, Zarząd zwołuje Walne Zebranie w celu odbycia wyborów uzupełniających.
2. Mandat członka powołanego w trybie określonym w ust. 1 wygasa wraz z upływem kadencji pozostałych członków danego organu.
§ 22.
1. Walne Zebranie Członków jest najwyższą władzą Stowarzyszenia.
2.Walne Zebranie Członków może być zwyczajne (sprawozdawczo - wyborcze) lub nadzwyczajne (dla załatwienia bieżących spraw).
3.W Walnym Zebraniu Członków biorą udział:
1) z głosem stanowiącym - członkowie zwyczajni (delegaci) ,
2)z głosem doradczym - pozostali członkowie Stowarzyszenia oraz zaproszeni goście.
4. O terminie, miejscu i porządku obrad Walnego Zebrania Członków powiadamia członków (delegatów) prezes w porozumieniu z Zarządem, co najmniej na siedem dni przed terminem Walnego Zebrania za pomocą poczty tradycyjnej, elektronicznej, faksu lub w inny sposób (np. poprzez wywieszenie na tablicy ogłoszeń).
§ 23.
1. Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd.
2. Zwyczajne Walne Zebranie członków odbywa się nie rzadziej niż raz na rok.
3. Walne Zebranie Członków obraduje według uchwalonego przez siebie regulaminu obrad.
§ 24.
Uchwały Walnego Zebrania Członków zapadają w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności:
1. w pierwszym terminie - co najmniej połowy uprawnionych do głosowania członków
2. w drugim terminie - wyznaczonym w tym samym dniu trzydzieści minut później niż pierwszy termin, bez względu na liczbę członków uprawnionych do głosowania obecnych na Walnym Zebraniu Członków.
§ 25.
Do kompetencji Walnego Zebrania Członków należy:
1. uchwalanie statutu i jego zmian, przeniesienie siedziby Stowarzyszenia,
2. uchwalanie głównych kierunków działania Stowarzyszenia,
3. wybór i odwoływanie członków władz Stowarzyszenia,
4. podejmowanie uchwał w przedmiocie ustanowienia bądź rozwiązania organu doradczego Stowarzyszenia,
5. rozpatrywanie odwołań od uchwał Zarządu,
6. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań z działalności Zarządu, Komisji Rewizyjnej oraz podejmowanie uchwał w przedmiocie udzielenia lub odmowy udzielenia absolutorium ustępującym władzom Stowarzyszenia,
7. nadawanie i pozbawianie - na wniosek Zarządu - statusu członka honorowego Stowarzyszenia,
8. rozpatrywanie odwołań od decyzji Sądu Koleżeńskiego o wykluczeniu z listy członków Stowarzyszenia,
9. nadawanie odznaczeń i medali,
10. podejmowanie uchwał w sprawie rozporządzania majątkiem nieruchomym Stowarzyszenia oraz całym majątkiem w przypadku jego likwidacji,
11. podejmowanie uchwal w innych sprawach wniesionych pod obrady,
12. podjęcie uchwały o rozwiązaniu Stowarzyszenia i przeznaczeniu jego majątku.
13. podejmowanie uchwał w sprawach nie zastrzeżonych do kompetencji innych władz.
§ 26.
1. Walne Zebranie Członków zwołuje Zarząd:
1) z własnej inicjatywy,
2) na żądanie Komisji Rewizyjnej.
3) na pisemny wniosek 1/3 spośród ogólnej liczby członków zwyczajnych (delegatów) Stowarzyszenia uprawnionych do głosowania.
2. Zarząd jest zobowiązany zwołać Walne Zebranie Członków w ciągu miesiąca od dnia otrzymania żądania lub wniosku określonego w ust. 1, pkt. 2 i 3.
3. Walne Zebranie Członków obraduje wyłącznie nad sprawami, do których zostało zwołane.
4. Obradami Walnego Zebrania Członków kieruje przewodniczący Walnego Zebrania. Protokół z posiedzenia Walnego Zebrania Członków sporządza Sekretarz Walnego Zebrania.
§ 27.
Zarząd będący najwyższą władzą Stowarzyszenia w okresie pomiędzy Walnymi Zebraniami Członków, kieruje całokształtem działalności Stowarzyszenia, a za swoją pracę i działalność odpowiada przed Walnym Zebraniem Członków.
§ 28.
1. Zarząd Stowarzyszenia liczy co najmniej trzy osoby i nie więcej niż siedem osób.
2. Członków Zarządu wybiera Walne Zebranie Członków, określając liczebność Zarządu w danej kadencji w zgodzie z ust.l.
3. Na pierwszym posiedzeniu Zarząd konstytuuje się, wybierając spośród swojego grona prezesa i może wybrać wiceprezesów, sekretarza i skarbnika.
4. Prezes Stowarzyszenia kieruje pracami Zarządu.
5. Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes z własnej inicjatywy, lub na wniosek Zarządu, w terminie trzydziestu dni od daty zgłoszenia wniosku - w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 1 raz na kwartał .
§ 29.
1. Zarząd kieruje pracami Stowarzyszenia samodzielnie lub przy pomocy powołanego przez siebie Biura Zarządu.
2. Szczegółowe zasady funkcjonowania Zarządu uregulowane zostaną, w uchwalonym przez ten organ, regulaminie Zarządu.
3. Pracowników w Stowarzyszeniu oraz w jego jednostkach organizacyjnych zatrudnia Zarząd z zastrzeżeniem §39 ust. 2 i 3.
§ 30.
Do zakresu działania Zarządu należy:
1. zwoływanie Walnego Zebrania Członków (delegatów),
2. realizacja programu i celów Stowarzyszenia oraz wykonywanie uchwal Walnego Zebrania Członków,
3. określanie szczegółowych kierunków działania Stowarzyszenia,
4. uchwalanie okresowych programów pracy Stowarzyszenia oraz przygotowywanie rocznych sprawozdań z działalności,
5. uchwalanie budżetu Stowarzyszenia i zatwierdzanie rocznych sprawozdań z działalności.
6. powoływanie zespołów (komisji) o charakterze doraźnym i opiniodawczym oraz nadawanie im regulaminów,
7. podejmowanie uchwał o powołaniu lub odwołaniu członków organów doradczych,
8. prowadzenie spraw członkowskich, w tym ewidencji członków Stowarzyszenia,
9. przeprowadzanie postępowania kwalifikacyjnego określonego w § 11 statutu,
10. podejmowanie uchwał o przyjęciu w poczet członków zwyczajnych lub wspierających Stowarzyszenia,
11. bieżący nadzór nad działalnością jednostek organizacyjnych Stowarzyszenia,
12. podejmowanie uchwał o nabywaniu, zbywaniu i obciążaniu majątku ruchomego Stowarzyszenia, z zastrzeżeniem § 25 pkt 11 Statutu,
13. uchwalanie regulaminów związanych z bieżącą działalnością Stowarzyszenia,
14. podejmowanie uchwał o przynależności Stowarzyszenia do krajowych i międzynarodowych organizacji oraz delegowanie przedstawicieli Stowarzyszenia do tych organizacji i na spotkania zagraniczne.
15. określanie wysokości opłaty wpisowej i składek członkowskich,
16. podejmowanie uchwał o przyznaniu dyplomu, tytułu lub nagrody,
17. wnioskowanie do Walnego Zebrania Członków o nadanie odznaczeń, medali itp.
18. przedkładanie Walnemu Zebraniu Członków rocznych sprawozdań z działalności Stowarzyszenia.
§ 31.
1. Do zakresu działania prezesa Stowarzyszenia należy w szczególności:
1) reprezentowanie Stowarzyszenia na zewnątrz,
2) kierowanie pracami Zarządu,
3) przedkładanie Walnemu Zebraniu Członków do akceptacji rocznego sprawozdania z działalności,
4) koordynowanie pracy Stowarzyszenia w tym działalności jednostek organizacyjnych,
5) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia w ramach uchwalonego budżetu Stowarzyszenia,
6) organizowanie i prowadzenie statutowej działalności gospodarczej,
7) zawieranie porozumień o współpracy z organami administracji i władzami innych organizacji.
2. W razie długotrwałej niemożności pełnienia obowiązków przez prezesa, funkcję tę
obejmuje na ten okres jeden z wiceprezesów Stowarzyszenia wskazany przez Zarząd.
§ 32.
1. Komisja Rewizyjna jest organem Stowarzyszenia powołanym do sprawowania kontroli nad działalnością Stowarzyszenia.
2. W skład Komisji Rewizyjnej wchodzi 3-5 osób spośród członków zwyczajnych Stowarzyszenia, które na pierwszym posiedzeniu wybierają ze swego grona przewodniczącego, zastępcę przewodniczącego oraz sekretarza. Ilość członków Komisji Rewizyjnej ustala Walne Zebranie Członków.
3. Komisja Rewizyjna:
1) przeprowadza raz w roku kontrolę działalności finansowej Stowarzyszenia,
2) składa na Walnym Zebraniu Członków wnioski o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium władzom Stowarzyszenia,
3) jest uprawniona do opiniowania w przedmiocie wyboru podmiotu dokonującego badania sprawozdania finansowego Stowarzyszenia, zgodnie z przepisami o rachunkowości,
4. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ma prawo uczestniczenia w posiedzeniach Zarządu z głosem doradczym.
5. Komisja Rewizyjna przedstawia roczne sprawozdanie z działalności Walnemu Zebraniu Członków.
6. Szczegółowe zasady funkcjonowania Komisji Rewizyjnej uregulowane zostaną, w uchwalonym przez ten organ, regulaminie Komisji Rewizyjnej.
§ 33.
1. Sąd Koleżeński składa się z 3 - 5 członków wybranych przez Walne Zebranie Członków spoza Zarządu i Komisji Rewizyjnej. Ilość członków Sądu Koleżeńskiego ustala Walne Zebranie Członków.
2. Sąd Koleżeński wybiera ze swego grona przewodniczącego na pierwszym posiedzeniu.
3. Do zadań Sądu Koleżeńskiego należy:
1) rozpatrywanie wniosków Zarządu Stowarzyszenia w wykluczenie członkostwa ze Stowarzyszenia,
2) rozpatrywanie i orzekanie w sprawach spornej interpretacji zapisów w statucie oraz uchwałach organów Stowarzyszenia,
3) rozpatrywanie i orzekanie w sprawach spornych między członkami Stowarzyszenia.
4. Sąd Koleżeński działa w oparciu o opracowany przez siebie i zatwierdzony przez Zarząd regulamin.
§ 34.
Sąd Koleżeński może orzekać następujące kary:
1. upomnienia,
2. wykluczenia ze Stowarzyszenia,
§ 35.
1. Od orzeczenia Sądu Koleżeńskiego przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty dostarczenia odpisu orzeczenia.
2. Wszelkie odwołania skierowane do Walnego Zebrania Członków rozpatrywane są na najbliższym jego posiedzeniu, nie później jednak niż w ciągu trzech miesięcy od wniesienia odwołania.
3. Osoba wykluczona ze Stowarzyszenia nie może zostać ponownie członkiem Stowarzyszenia przed upływem 2 lat od dnia orzeczenia Sądu Koleżeńskiego.
Rozdział V. Majątek i fundusze
§ 36.
Majątek Stowarzyszenia stanowią nieruchomości, ruchomości i fundusze.
§ 37.
1. Źródłami powstania majątku Stowarzyszenia są:
1) opłaty wpisowe i składki członkowskie,
2) dotacje, subwencje, udziały, kontrakty, środki z funduszy publicznych, granty, zlecenia usług, dochody z nieruchomości i ruchomości stanowiących własność lub będących w użytkowaniu Stowarzyszenia,
3) darowizny, zapisy i spadki,
4) środki pochodzące z ofiarności prywatnej i publicznej, ze sponsoringu, zbiórek publicznych,
5) wpływy z działalności statutowej w tym odpłatnej działalności pożytku publicznego,
6) wpływy z działalności gospodarczej.
2. Środki pieniężne, niezależnie od źródeł pochodzenia winny być przechowywane - za
wyjątkiem bieżącego pogotowia kasowego - na rachunku bankowym Stowarzyszenia. Biuro Zarządu dysponuje zaliczkami na finansowanie bieżących zobowiązań Stowarzyszenia.
3. Składki członkowskie ustala się w wymiarze rocznym i wnosi z góry nie później niż do końca stycznia za rok bieżący. Na wniosek członka składka może być wniesiona w dwu równych ratach płatnych do końca stycznia i końca lipca za rok bieżący.
4. Nowo przyjęci członkowie zwyczajni Stowarzyszenia wpłacają opłatę wpisową oraz składki członkowskie w ciągu trzydziestu dni od daty otrzymania zawiadomienia o przyjęciu na członka.
5. Stowarzyszenie prowadzi gospodarkę finansową oraz rachunkowość zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
6. Stowarzyszenie nie przyjmuje płatności w gotówce o wartości równej lub przekraczającej równowartość 15.000 euro - również w drodze więcej niż jednej operacji.
§ 38.
Zabrania się:
1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej "osobami bliskimi",
2. przekazywania majątku stowarzyszenia na rzecz jego członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
3. wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.
§ 39.
1. Do reprezentowania Stowarzyszenia, w tym do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych i niemajątkowych Stowarzyszenia oraz do zaciągania zobowiązań i zawierania umów w imieniu Stowarzyszenia uprawniony jest prezes i inny członek zarządu działający łącznie lub, w przypadku uzasadnionej nieobecności prezesa, dwóch członków zarządu, w tym jeden z wiceprezesów zarządu działający łącznie, z zastrzeżeniem ust. 2.
2. W umowach pomiędzy Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach z nim, Stowarzyszenie reprezentuje członek komisji rewizyjnej wskazany w uchwale tego organu lub pełnomocnik powołany uchwałą walnego zebrania członków.
3. Walne zebranie jest organem uprawnionym do powołania pełnomocnika/pełnomocników do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu.
4. Komisja rewizyjna jest organem uprawnionym do wyznaczenia swojego przedstawiciela do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu oraz w sporach między Stowarzyszeniem a członkiem zarządu.
5. Zarząd Stowarzyszenia uprawniony jest do ustanowienia pełnomocnika/pełnomocników zarządu, z zastrzeżeniem ust. 3,4. Uchwała w sprawie ustanowienia pełnomocnika określa przedmiot umocowania.
§ 40.
Stowarzyszenie może tworzyć spółki i fundacje oraz przystępować do już istniejących, a także uczestniczyć w innych przedsięwzięciach organizacyjnych i korzystać z osiąganych dochodów na cele statutowe za akceptacją Walnego Zebrania Członków
Rozdział VI. Zmiana statutu i rozwiązanie Stowarzyszenia
§ 41.
1. Uchwała w sprawie uchwalenia statutu lub zmian w statucie oraz uchwała w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia i przeznaczenia jego majątku wymaga większości kwalifikowanej 2/3 głosów uprawnionych do głosowania. Zapis § 24 stosuje się odpowiednio.
2. Uchwalenie statutu lub jego zmian oraz rozwiązanie Stowarzyszenia mogą być przedmiotem obrad Walnego Zebrania Członków wyłącznie wtedy, gdy sprawy te zostały umieszczone w porządku obrad Walnego Zebrania Członków. Do zawiadomienia określonego w § 22 ust. 4 statutu należy załączyć projekty stosownych uchwał.
3. Podejmując uchwałę o rozwiązaniu Stowarzyszenia Walne Zebranie Członków określa sposób przeprowadzenia likwidacji, osobę lub osoby likwidatorów oraz przeznaczenie majątku Stowarzyszenia.
4. Wraz z rozwiązaniem Stowarzyszenia rozwiązaniu ulegają wszystkie jednostki
organizacyjne Stowarzyszenia oraz jego organy doradcze,
5. W sprawach dotyczących rozwiązania i likwidacji Stowarzyszenia oraz innych spraw nie
uregulowanych w statucie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r.
Prawo o stowarzyszeniach (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z póź. zm,).
Rozdział VII. Postanowienia końcowe
Niniejszy statut został uchwalony przez Walne Zebranie Członków w dniu 26 lutego 2013 r..
Zmiana dokonana uchwałą nr 6/2014 Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia w dniu
25 listopada 2014r, uchwałą nr 6/2017 Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia w dniu 06.06.2017r.,uchwałą nr 2/2017 Nadzwyczajnego Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia w dniu 25.07.2017r. oraz uchwałą nr 6/2018 Walnego Zebrania Członków
z dnia 12.06.2018r.